Teccom | Telecom voor Starters en kmo’s.

 

Telecom voor starters.

In de Startersspecial van Ondernemen van juli 2011 stond een heel interessant artikel over Telecom voor starters. Het artikel is geschreven door Kristof Lidou, sales director, Small & Medium Enterprises, Belgacom Group en is zeer nuttig zowel voor starters als voor kmo’s.

 

Telecom voor starters: meer dan telefoneren.

Telefonie is cruciaal voor een startend bedrijf, maar de tijd dat de telecominfrastructuur binnen de bedrijfsmuren puur om telefoneren draaide, is allang voorbij. Vandaag wint ook dataverkeer steeds meer aan belang.

 

Internetverbinding

Een eigen zaak starten is een heel avontuur. Efficiënt communiceren met klanten en leveranciers, en altijd en overal bereikbaar zijn, zijn sleutelfactoren om uw professionele toekomst veilig te stellen.

 

Een belangrijke keuze is die van uw internetverbinding. Met een breedbandverbinding bijvoorbeeld, krijgt u snel toegang tot het internet en communiceert u efficiënt met uw nieuwe partners, leveranciers en klanten via e-mail. Belangrijk om weten is dat telecomaanbieders vandaag een internetverbinding aanbieden met zogenaamde servicegaranties. Zo kunt u altijd verder werken, wat er ook gebeurt.

 

Tariefplan

Daarnaast is er de traditionele telefonie. Kies om te beginnen een tariefplan dat u naar collega's, vaste en mobiele nummers laat bellen tegen een interessante forfaitaire prijs. In sommige formules telefoneert u bijvoorbeeld gratis of tegen sterk verminderd tarief naar bepaalde nummers.

 

Sommige operatoren hanteren het zogenaamde location bosed-billing. Hierbij belt de klant tegen een voordelig tarief als hij of zij zich in de buurt van het bedrijf - en dus rond de omliggende gsm-masten - bevindt.

 

Telefooncentrale

Sommige bedrijven hebben meteen een telefooncentrale nodig, een installatie waarmee het mogelijk is om telefoontoestellen met elkaar te verbinden. In eenvoudige omgevingen dient een telefooncentrale bijna uitsluitend om te bellen en zal de klemtoon wellicht liggen op eenvoud, stabiliteit en kostprijs van het geheel. Die kostprijs is doorgaans recht evenredig met het aantal telefoontoestellen en de gelijktijdige buitenlijnen die u nodig hebt. Dergelijke offertes zijn relatief eenvoudig met elkaar te vergelijken, want het draait hoofdzakelijk om de prijs en het vertrouwen dat u in de leverancier van de hardware stelt.

 

Waar u hier ook op moet letten, zijn de beltarieven die de telecomoperator u achteraf aanrekent. Die variabele kost speelt namelijk mee op langere termijn. Kijk dus zeker na of uw tarieven of bundel wel aansluiten bij het belverkeer van uw organisatie.

 

Een andere kostenfactor is het onderhoud. Vroeger was een onderhoudscontract verplicht, maar vandaag kunt u als bedrijf veel zelf doen, al houdt u toch best een interventiecontract achter de hand. Verder informeert u best ook naar de mogelijkheid tot uitbreiding, zodat u bij een verdere groei van uw bedrijf of het openen van een extra vestiging niet naar een ander product hoeft over te schakelen.

 

Taal

Een klassiek vraagstuk in telefonie is de keuze tussen het al dan niet volledig gebruiken van 'VoIP' (voice over IP), waarbij (een deel van) het gesprek via het zogenaamde IP-protocol over een netwerk wordt verstuurd.

 

In deze technologie smelten spraak en data wat meer samen. Het IP-protocol is overigens ook de standaard of taal waarmee op het internet wordt gecommuniceerd. In de markt van kmo's zijn intussen zowat 60% van de nieuwe telefoonsystemen volledig op IP gebaseerd, terwijl de rest hybridesystemen zijn. In het laatste geval is de kern vaak op IP gebaseerd, maar gebruikt de kmo bijvoorbeeld de bestaande bekabeling.

 

Tot voor kort was een IP-systeem altijd duurder, maar intussen zijn beide systemen vergelijkbaar qua prijs. Dat geeft u de mogelijkheid om uw telecominfrastructuur meer en meer te doen uitgroeien tot het centrale zenuwcentrum van uw bedrijf en bijvoorbeeld te integreren met bedrijfstoepassingen. Zo kunt u diverse communicatievormen combineren, zoals telefonie, e-mail en presence management (het aangeven of iemand al dan niet beschikbaar is).

 

Hosting

Toch is telefonie voor bedrijven meer dan een tariefplan of telefooncentrale. Zo hoeft u vandaag zelfs geen telefooncentrale in huis te halen. Voor beginnende bedrijven, die een grote investering bij de start willen vermijden, is een telefooncentrale huren een goed alternatief. Verschillende leveranciers bieden een 'hosted telefonie' aan, waarbij u enkel een verbinding met hun datacenter nodig hebt.

 

Ook investeren in servers is niet meer nodig, want dankzij externe businessapplicaties kunt u uw site creëren, uw e-mailoplossing beheren en uw dossiers delen met uw medewerkers, klanten of leveranciers. Of u kunt ze beveiligen tegen virussen of spamberichten.

 

U kunt gebruikmaken van een gehoste server voor uw website. Bij e-mailhosting gebruikt u de inkomende en uitgaande e-mailserver van uw hostingbedrijf, zoals uw telecomoperator. Vooral voor starters of kleine bedrijven is zo'n hosted of cloud e-mailoplossing best nuttig.

Bij grotere ondernemingen ligt dit soms al moeilijker, precies door de integratie van e-mail in andere toepassingen, zoals het beheer van documenten en klantenrelaties. Toch worden steeds meer toepassingen gehost.

 

Machines

Een andere formule, colocatie, bestaat erin om niet alleen met uw website of e-mail. maar ook met uw eigen machine 'vreemd te gaan'. U plaatst dan door uzelf aangekochte hardware in het datacenter, waar alle noodzakelijke voorzieningen door een derde partij worden aangeboden.

 

Een zakelijke internetaansluiting is voor dergelijke hosting- of colocatiediensten aan te bevelen, omdat u dan vaak meer garanties krijgt op het vlak van dienstverlening. Zo wil u misschien een internetprovider die extra diensten kan aanbieden, zoals de mogelijkheid om een veilige VPN-verbinding op te zetten met uw servers. Hierbij leggen ze een beveiligde verbinding tussen u en uw servers.

 

Teccom spreekt dezelfde taal als Belgacom. Contacteer ons nu! 0472 90 55 32

TECCOM BVBA

Koningin Astridstraat 25 / 2
8210 Veldegem
info@teccom.be


Tel : 0472/90.55.32
Fax : 050/68.43.65


OND. NR. : BE 0831.740.851
FORTIS : BE22 0016 2857 6547